Contact opnemen?

Al onze medewerkers werken thuis in verband met het coronavirus. Wij werken gewoon door en blijven bereikbaar. Lees meer.

Online marketing tips 2020

De beste Online Marketing tips en trends voor 2020 die je kan krijgen op het internet

Een jaarlijks terugkerend fenomeen, de online marketing tips voor het nieuwe jaar. Wij hebben voor jou de belangrijkste marketing trends voor 2020 op een rijtje gezet. Wat zijn de grootste veranderingen ten opzichte van 2019? En wat mag echt niet ontbreken in jouw online marketing mix in 2020?

Hieronder een overzicht van de 10 belangrijkste ontwikkelingen.

 

 Daarom samenwerken met TriplePro Online Marketing:

  • Strategische inzet van online marketing
  • 10 jaar online marketing ervaring
  • Jong, dynamische en groeiend bedrijf
  • Duidelijke communicatie, afspraken en rapportages
  • Ervaren online marketeers zorgen voor impact bij onze klanten

Samenwerken

 

Welke online marketing tip kun jij direct toepassen?

Online marketing tip 1: Zero-click searches

Online marketing trend/tip 1: Zero-click searches

Hoe de zoekresultatenpagina van Google er precies uit ziet verandert continu. Ook in 2019 heeft Google weer veel aanpassingen gedaan. Een trend die de laatste jaren steeds meer naar voren komt is dat nog maar minder dan de helft van de zoekopdrachten in Google resulteert in een klik. En dat heeft gevolgen voor jouw website.

zero click searches

Bron: https://sparktoro.com/blog/less-than-half-of-google-searches-now-result-in-a-click/

Anno 2020 is Google geen zoekmachine meer, maar een antwoordmachine. Steeds vaker geeft Google het antwoord op een zoekvraag meteen op de zoekresultatenpagina, zonder dat je daarvoor hoeft door te klikken naar een externe website. Zoek maar eens op ‘weer Groningen.’

De zoekresultatenpagina’s worden steeds voller met dingen als featured snippets, local packs, knowledge panels, et cetera. Op deze manier weet Google haar gebruikers steeds meer bij zich te houden. Een goed voorbeeld hiervan is de integratie van Google Hotels in de zoekresultatenpagina’s. Hiermee kun je dus al prijzen van hotels vergelijken zonder dat je daarvoor Google hoeft te verlaten.

Hoe zorg je er dan voor dat je als bedrijf niet de dupe wordt van deze ontwikkelingen? Dat kan op meerdere manieren. Zet bijvoorbeeld in op het behalen van featured snippets en zorg ervoor dat je bedrijf goed vindbaar is in Google Maps.

 

Online marketing tip 2: BERT

Online marketing trend/tip 2: BERT

In 2019 rolde Google de BERT update uit, naar eigen zeggen de grootste algoritme update van de afgelopen vijf jaar. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Dankzij deze update is Google beter geworden in het écht begrijpen van taal. De zoekmachine snapt nu namelijk ook de context van een zoekopdracht, waardoor het veel relevantere zoekresultaten kan aanbieden. Waarschijnlijk wordt BERT dit jaar ook in Nederland geïntroduceerd.

Google geeft hier zelf een goed voorbeeld van: de zoekopdracht ‘2019 brazil traveler to usa need a visa.’ Het woord ‘to’ maakt hier het verschil en laat zien dat het gaat om een Braziliaanse reiziger naar de VS en niet andersom. Dankzij BERT snappen de Google algoritmes dit nu ook.

Wat moet je hier nu in de praktijk mee? Eigenlijk vrij weinig; proactief optimaliseren voor BERT is niet nodig. Als je er altijd maar voor zorgt dat jouw content zo duidelijk mogelijk is.

 

Online marketing tip 3: De komst van Amazon

Online marketing trend/tip 3: De komst van Amazon

n 2020 is het dan ook in Nederland zo ver: de komst van de Amerikaanse internetgigant Amazon. Het miljardenbedrijf komt dit jaar ook de Nederlandse markt veroveren en wil de strijd met onder meer bol.com aangaan. Voor Nederlandse winkels kan dit een kans zijn, maar tegelijkertijd ook een bedreiging. Je krijgt er immers een concurrent bij, maar je kunt ook gebruik maken van deze concurrent door er je spullen op te gaan verkopen.

Maar moet je dit nu wel of niet doen? Wil je concurreren op Amazon, dan moet je aan de ene kant gaan inleveren op je marge. Bovendien zal je een kostenafdracht aan het bedrijf moeten betalen. Aan de andere kant liggen er echter talloze mogelijkheden qua branding en zichtbaarheid. Het is dus altijd de overweging waard.

 

Online marketing tip 4: Personalisatie wordt steeds belangrijker

Online marketing trend/tip 4: Personalisatie wordt steeds belangrijker

In 2020 zet de trend van personalisatie zich door. Steeds meer zullen bedrijven hun content aan mensen aanbieden op basis van (gebruikers-)data. Koop je bijvoorbeeld vaak sneakers, dan krijg je ook meer advertenties van sneakers te zien. Bol.com is een goed voorbeeld van een bedrijf dat hier al volop mee bezig is. Koop je bij Bol veel artikelen uit een bepaalde productcategorie, bijvoorbeeld sneakers, dan krijg je ook meer sneakers te zien als je Bol.com bezoekt.

Het grote voordeel van personalisatie is dat je jouw (potentiële) klanten nog beter kunt bedienen. Mensen krijgen alleen nog maar boodschappen te zien die écht bij ze passen. Dit zorgt voor meer loyaliteit en een hogere customer satisfaction.

 

Online marketing tip 5: Voice search in 2020

Online marketing trend/tip 5: Voice search in 2020

Voice search noemden we al in onze online marketing trends van vorig jaar, maar ook in 2020 ontkomen we er niet aan. Geschat wordt namelijk dat binnenkort zo’n 50% van alle zoekopdrachten met de stem zullen worden gedaan. En dankzij de BERT update worden de voice search zoekresultaten nog relevanter.

Hoe optimaliseer je dan voor voice search? Ten eerste is het belangrijk om je te richten op het behalen van featured snippets, omdat dit vaak de resultaten zijn die uit je apparaat tevoorschijn komen bij voice search. Schrijf daarnaast in natuurlijke spreektaal en geef je content een vraag-en-antwoord structuur.

Denk wel eerst goed na voordat je inzet op voice search. Niet voor ieder bedrijf is het namelijk even relevant. Vraag jezelf af of mensen voice search wel gebruiken om te zoeken naar de diensten die je aanbiedt. Zo is voor voice search voor B2B bedrijven minder belangrijk dan voor B2C bedrijven. Voor lokale SEO is het dan juist wel weer heel interessant.

 

Online marketing tip 6: It's going to be mobile first

Online marketing trend/tip 6: It’s going to be mobile first

In 2019 rolde Google de mobile first update uit. Dit betekende dat tegenwoordig altijd de mobiele versie van een website wordt gebruikt om de ranking van een pagina te bepalen. Is je website op mobiel niet in orde, dan kan dat grote gevolgen hebben. Geef de mobiele versie van je website dus altijd prioriteit.

Anno 2020 worden websites steeds vaker meer bezocht op mobiele apparaten dan op desktop, dus het is logisch dat Google hiervoor heeft gekozen. Maar ook bij deze trend verschilt het belang per branche. B2B bedrijven trekken bijvoorbeeld meestal minder mobiel verkeer dan B2C bedrijven.

 

Online marketing tip 7: Social media verandert razendsnel

Online marketing trend/tip 7: Social media verandert razendsnel

De wereld van social media staat nooit stil en er zijn momenteel de nodige trends in te bespeuren. Zo verplaatsen Facebook-gebruikers zich steeds meer naar Instagram. Ook Snapchat en Reddit worden steeds populairder. En wat te denken van TikTok? Dit platform is bezig met een gigantische groei, vooral onder generatie Z, waardoor het voor deze doelgroep ontzettend veel kansen biedt.

Een andere trend: dankzij de populariteit van Snapchat is zogenaamde ‘ephemeral content’ steeds belangrijker geworden. Dit is content die slechts tijdelijk zichtbaar is. Waarschijnlijk ken je dit ook van Instagram en Facebook, die deze functionaliteit in de afgelopen jaren ook hebben ingevoerd. Zeker de moeite waard dus om je strategie op af te stemmen.

Ten slotte moet je in 2020 de kracht van live streaming ook zeker niet onderschatten. Op Facebook en Instagram worden live video’s namelijk al drie keer meer bekeken dan reguliere video’s. Bedenk dus goed hoe je live streaming kunt inzetten in je social campagnes van dit jaar.

 

Online marketing tip 8: Gallery Ads

Online marketing trend/tip 8: Gallery Ads

In de zomer van 2019 introduceerde Google Gallery Ads, de nieuwste innovatie op het gebied van online adverteren. Gallery Ads zijn een soort combinatie van standaard tekstadvertenties en afbeeldingcarrousels zoals je die weleens ziet in de zoekresultaten. Een Gallery Ad bestaat uit 4 tot 8 afbeeldingen waar je doorheen kunt swipen en 1 tot 3 calls-to-action. Betalen doe je pas nadat iemand doorklikt of minstens drie keer heeft geswipet.

Het grote voordeel van Gallery Ads is dat ze erg krachtig zijn: ze nemen meer ruimte in beslag en vallen daardoor meer op. Hierdoor leveren ze tot wel 25% meer interactie op dan standaard ads. Het nadeel is dat ze voorlopig alleen op mobiel beschikbaar zijn.

 

Online marketing tip 9: Pagespeed nog belangrijker

Online marketing trend/tip 9: Pagespeed nog belangrijker

Ook in 2020 blijft de snelheid van je website erg belangrijk. Niet alleen voor de ervaring van je gebruikers, maar ook voor hoe Google je website beoordeelt. In 2018 voerde Google al de speed update door, waardoor voor het eerst de snelheid van de mobiele versie van je website echt mee ging tellen. De impact hiervan was vrij klein, omdat het alleen websites trof die écht heel langzaam waren.

Echter is Google ook van plan om in haar browser Chrome een waarschuwing te laten zien als je een traag ladende website probeert te bezoeken. Je kunt je wel voorstellen dat dit killing is voor de gebruikerservaring van je website.

Blijf in 2020 dus je website optimaliseren op snelheid. Gebruik bijvoorbeeld moderne bestandsformaten voor afbeeldingen en probeer css en JavaScript altijd zo efficiënt mogelijk in te laden.

 

Online marketing tip 10: E-A-T belangrijker dan ooit

Online marketing trend/tip 10: E-A-T belangrijker dan ooit

Misschien ben je de afkorting E-A-T al eens tegengekomen. Dat zou niet verwonderlijk zijn, want ook in 2019 was het al een hot topic in de online marketing wereld. E-A-T staat voor expertise, authority & trustworthiness. Voor Google worden betrouwbaarheid van websites en kwaliteit van content steeds belangrijker. In 2018 voegde Google het belang van E-A-T officieel toe aan haar Quality Raters Guidelines. Bovendien voerde de zoekmachine een update door die vooral websites trof uit de medische en financiële sector die niet aan de E-A-T eisen voldeden.

Hoe zorg je dan dat je aan de scherpe kwaliteitseisen van Google voldoet?

 

Online marketing tip 11: Micro-influencers

Online marketing trend/tip 11: De opkomst van micro-influencers

Op het gebied van influencer marketing voorzien we meerdere belangrijke ontwikkelingen in 2020. De belangrijkste is dat grote influencers steeds vaker worden ingeruild voor kleinere zogenaamde micro-influencers. Dit zijn influencers met ‘slechts’ 10.000 tot 50.000 volgers, waar de grote influencers er soms miljoenen hebben.

De reden? Grote influencers beginnen het vertrouwen van internetgebruikers te verliezen. Bedrijven kiezen steeds vaker voor kleinere influencers omdat die authentieker zijn en dichter bij hun volgers staan. Ze genereren hierdoor meer betrokkenheid en zijn ook nog eens goedkoper.

Wil jij in 2020 ook gebruik maken van influencer marketing, bedenk dan ook dat groter niet altijd beter is. Het belangrijkste is dat je iemand kiest die écht bij jouw merk past en kan uitgroeien tot een ambassadeur van jouw merk. Op deze manier haal je het optimale resultaat uit influencer marketing.

 

Online marketing uitbesteden?

Zelf inspelen op de internet marketing trends van 2020? Of heb je een steuntje in de rug nodig?

Met deze 11 online marketing tips/trends ben jij helemaal klaar om jouw internet marketing strategie voor 2020 te formuleren. Pak de voor jou meest relevante tips en zorg dat deze onderdeel zijn van jouw business in 2020.

Een steuntje in de rug nodig of bepaalde zaken liever uitbesteden? Neem dan contact op met één van de Pro’s van Triplepro Online Marketing. Wij helpen je graag verder met onder andere: Social media, Google Ads, E-mail marketing, Copywriting en SEO.

Wil jij meer omzet, naamsbekendheid en aantal klanten?   TP Gratis groeiscan ontvangen

 

Privacy Waarbog

DDMA

 


Facebook TriplePro  LinkedIn TriplePro

Algemene voorwaarden | Disclaimer

Triplepro Online Marketing B.V.
4.7 / 5 - 61 Beoordelingen