klantenvertellentpom 8,8 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

Data gedreven online marketing in Groningen

Bij deze blog maak ik graag gebruik van een praktisch voorbeeld. We hebben een website voor je gebouwd met het verhaal dat deze website je geld gaat opleveren. Daarom stellen we doelen in in Google Analytics. Dat nemen we even als uitgangspunt.

Doel van blog:

Jouw Online Marketing campagnes stuurbaar maken op basis van data om het maximale rendement te behalen.

Waar investeer je dan in:

Meer (relevante) bezoekers en een hogere conversie = meer rendement.

Het doel van jouw website (voorbeeld):

Je wilt graag abonnementen werven voor je bedrijf. Dit abonnement kost jouw klant 25 euro per maand. Een gemiddelde klant blijft 3 jaar lid, en de gemiddelde klantwaarde is dan 900 euro (dit bedrag staat dan gelijk aan één doelwaarde).

NB: je kan ook eenmalig zonnepanelen voor 2000 euro verkopen of een restaurantbezoek van 60 euro klantwaarde hebben. Hoe hoger het bedrag hoe hoger de investering per nieuwe klant mag zijn normaliter.

Wat mag een aanvraag kosten:

Hoeveel wil je investeren in het werven van een klant? We blijven bij het bedrijf met een klantwaarde van 900 euro. De eigenaar van dit bedrijf heeft berekend dat hij 70 euro wil investeren voor het werven van een nieuwe abonnee.

Met deze 70 euro gaan we rekenen.

We richten de website zo in dat de bezoeker wordt verleid het abonnement af te sluiten op de salespagina van je website. Als iemand het formulier voor het abonnement invult, dan wordt deze persoon automatisch naar een ‘’bedankpagina’’ geleid. Dit is een unieke pagina die alleen aan te roepen is nadat een bepaalde handeling is verricht.

Deze bedankpagina stellen we op de juiste manier in in Google Analytics & Adwords zodat elke aanvraag op de juiste manier wordt gemeten.

Via Google Analytics krijgen we gegevens en zien we via welk kanaal welke conversie is binnen gekomen en wat hiervan de opbrengst én de kosten zijn. Zo weet je precies in welk marketingkanaal je meer kan én wil investeren.

Voor alle andere kanalen kan je berekenen hoeveel je investeert per kanaal per maand gedeeld door het aantal conversies. (bijvoorbeeld 500/10=50 euro per organic search conversie)

Uit Google Adwords kan je direct halen wat een conversie kost.

Wat je dan weet:

Hoeveel je moet investeren om één conversie te behalen per kanaal. Voordat je dit helder in kaart hebt gebracht we moeten we eerst data verzamelen.       

Zo weten we op een gegeven moment:

Welk kanaal hoeveel kost en hoeveel oplevert. Weet je dit dan direct na één maand? Nee, het is het een proces. Een proces waarbij je data verzamelt. Meestal trekken we 6 maanden uit om serieus iets over de data te kunnen zeggen. Hoe meer vertoningen je hebt, hoe representatiever de gegevens zijn.

NB. De kunst is om uiteindelijk de data om de juiste manier te interpreteren. Zo heeft bovenstaande data met enorm veel invloeden te maken. Social media converteert niet erg goed maar helpt wel mee aan een hogere merkwaarde wat invloed heeft op direct verkeer bijvoorbeeld.

Waarom Data gedreven online marketing in Groningen als titel?

Omdat ik vind dat je naar dergelijke cijfers op een nuchtere manier moet kijken. Zaken niet mooier moet maken dan ze zijn. En klanten moet helpen inzicht te krijgen in hun marketing activiteiten.

En ow ja, ik hoop ook nog een SEO voordeeltje te behalen ;)

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact