klantenvertellentpom 9,1 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?

Een zoekwoordonderzoek doe je altijd aan het begin van SEO-optimalisatie. Wil je graag goed gevonden worden in Google? Dan is het belangrijk om te bepalen met welke zoekwoorden je goed gevonden wil worden en of dit haalbaar is voor jouw bedrijf. Om hierachter te komen, is het verstandig om een zoekwoordenonderzoek te doen.

Waarom is een zoekwoordonderzoek doen belangrijk?

Het doen van een zoekwoordonderzoek is een belangrijk onderdeel van SEO. Door middel van een zoekwoordenonderzoek bepaal je welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Het begint bij SEO ten slotte bij de juiste zoekwoorden. Zoekwoorden heb je nodig om met jouw website of webshop goed gevonden te worden in de organische zoekresultaten van Google. Door de juiste en relevante woorden te gebruiken in de teksten op pagina's van je webshop of website, zorg je ervoor dat Google weet waar de pagina over gaat. Verkoop je bijvoorbeeld zwarte jurken? Dan verwerk je het woord ‘zwarte jurken’ op een natuurlijke manier in de tekst. Maar hoe pak je dit precies aan?  

Stappenplan zoekwoordonderzoek doen

We hebben hieronder een handig stappenplan uitgeschreven hoe je een zoekwoordonderzoek doet.

Potentiële zoekwoorden bepalen

Waar kijk je naar? Ten eerste zoek je naar zoekwoorden die relevant zijn voor de producten of diensten die jij verkoopt, vervolgens kijk je naar het zoekvolume van die zoekwoorden. Op basis daarvan vind je zoekwoorden waar veel naar gezocht wordt, maar ook relevant zijn. Hoe vind je deze zoekvolumes precies? Dat kan met verschillende tools. Wij gebruiken bij TriplePro bijvoorbeeld Ahrefs, maar je kan dit ook met de zoekwoordplanner doen van Google Ads. Zo zijn er nog tal aan tools die je hiervoor kunt gebruiken.

Met alleen kijken naar zoekvolumes ben je er natuurlijk nog niet. Het is ook belangrijk om naar je eigen website of webshop te kijken ten opzichte van de concurrenten. Kijk bijvoorbeeld naar de autoriteit van de concurrenten. Het is verstandig om te bepalen of het haalbaar is om met jouw website/webshop te scoren met dat zoekwoord. Kijk daarom goed naar wie er in de top 10 van Google worden getoond. Hebben al deze websites een hoge autoriteit en jouw website nog niet? Dan is het verstandig om je te richten op het verhogen van de autoriteit. Dat kan door middel van linkbuilding. In dat geval kun je het beste relevante zoekwoorden zoeken die minder concurrerend zijn.

Het komt vaak voor dat generieke zoekwoorden te concurrerend zijn. Dit heeft te maken met concurrentie als bol.com, Zalando of andere grote partijen die een hoge autoriteit hebben binnen bepaalde branches. Voorbeelden van dit soort zoekwoorden zijn ‘schoenen’, ‘tassen’ en ‘sieraden'. Het kan lastig zijn om daar tegenop te boksen, vooral als je website nog niet heel lang bestaat of wanneer je nog niet veel autoriteit hebt opgebouwd. Het is daarom verstandig om je meer te richten op long tail zoekwoorden. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit meerdere woorden. Voorbeelden van long tail zoekwoorden om voort te borduren op voorgaande voorbeelden: witte schoenen kopen, leren tassen kopen en zilveren sieraden bijvoorbeeld. Deze zoekwoorden hebben waarschijnlijk een minder hoog zoekvolume, maar zijn daarentegen wel een stuk relevanter. De zoekintentie is daarbij ook een stuk beter.

Het is belangrijk om na te gaan wat precies de intentie is van de zoeker. De zoekintentie van het zoekwoord ‘schoenen’ kan bijvoorbeeld van alles zijn. Wil iemand Informatie opzoeken? Schoenen kopen? En wat voor schoenen wil diegene kopen? Het is niet duidelijk wat de zoeker precies wil met deze zoekterm. Bij zoekwoorden zoals ‘witte schoenen kopen’ is dit veel duidelijker. Iemand wil graag witte schoenen kopen. Als jouw website dan goed rankt in Google met een pagina waar allemaal witte schoenen op staan, is dat heel relevant en dan heb je de juiste zoeker met de juiste zoekintentie te pakken.  

Verschillende manieren van zoekwoordonderzoek doen

Er zijn verschillende manieren om achter interessante zoekwoorden te komen. Naast zoekwoordenonderzoek doen met de zoekwoordplanner van Google en op zoek gaan naar relevante zoekwoorden, zijn er nog andere manier om een zoekwoordenonderzoek te doen.  

Je kunt ook profiteren van concurrenten. Dit kan door onderzoek te doen naar zoekwoorden waar de concurrenten goed op gevonden worden, maar jouw website of webshop nog niet. Dit doen wij bijvoorbeeld met Ahrefs. Je voert je eigen website en nog (naar keuze) 3 concurrenten in. Hieruit komen allerlei zoekwoorden met daarbij de zoekvolumes, waar concurrenten wel op scoren en jouw website nog niet. Hier kunnen zoekwoorden uit komen waar jij misschien nog niet aan gedacht had.

Als je geen toegang hebt tot tools zoals Ahrefs, ben je nog niet verloren. Los van handige SEO-tools kun je ook relevante zoektermen vinden. Bekijk bijvoorbeeld eens de suggesties die Google je geeft als je een zoekwoord invult. Google geeft interessante suggesties in combinatie met het woord dat je hebt ingevuld.

zoekwoordonderzoek doen Google suggesties

Kijk in de SERP van Google naar de mensen vragen ook snippet. Dit is een onderdeel dat op de eerste pagina van Google staat waar vragen staan die relevant zijn aan de zoekterm die je hebt ingevuld. Dit zijn vragen die veel gebruikt worden en relevant zijn voor dat onderwerp. Neem deze vragen ook zeker mee als je zoekwoordenonderzoek gaat doen.

 

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact