klantenvertellentpom 8,8 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

SEO-teksten schrijven – stappenplan voor de beste SEO-tekst

Wil je graag dat jouw pagina's hogere posities scoren in de zoekresultaten van Google? Dan is het nodig om goede SEO-teksten te schrijven. Dit zijn teksten die speciaal bedoeld zijn om hoog te ranken in de zoekmachines. Een goede tekst schrijven is één ding, een goede SEO-tekst een tweede. In dit artikel lees je een handig stappenplan voor het schrijven van de allerbeste SEO-tekst.

 

Inhoud

 

Wat is een SEO-tekst?

Een SEO-tekst is een tekst die specifiek bedoeld is om hoog te scoren in zoekmachines als Google en Bing. Om dit te bewerkstelligen zijn er een aantal richtlijnen die je moet hanteren. Zo is het belangrijk om de zoekintentie van je doelgroep te begrijpen, de juiste zoekwoorden te gebruiken en de tekst op de juiste manier op te bouwen. In het stappenplan hieronder leggen we het precies voor je uit! 

Stap #1. Bepaal het doel en de doelgroep van de tekst

Bepaal voordat je begint met schrijven de doelgroep en het doel van de tekst. Want natuurlijk schrijf je een SEO-tekst niet alleen voor Google, maar ook vooral voor je bezoekers. Als Google het idee krijgt dat jouw tekst perfect aansluit bij waar mensen naar op zoek zijn, word je vanzelf beloond met een hoge positie. Het uiteindelijke doel van Google is namelijk haar gebruikers zo goed mogelijke zoekresultaten presenteren. 

Begin met het bepalen van het doel van je tekst. Moet de tekst mensen ergens over informeren of juist overhalen om een product te kopen of een offerte aan te vragen? Bepaal vervolgens je doelgroep. Schrijf je vooral voor mannen of voor vrouwen? Is je tekst bedoeld voor 50-plussers of juist voor jongeren?  

Heb je je doel en je doelgroep duidelijk voor ogen, dan wordt het schrijven van je SEO-tekst een stuk eenvoudiger. 

Stap #2. Bepaal de juiste zoekwoorden voor je tekst

Wil je dat je tekst goed gaat scoren in Google, dan heb je daarbij vast al wat zoekwoorden in je achterhoofd. Het bepalen van de juiste zoekwoorden is erg belangrijk voor het succes van je SEO-tekst. Een tekst optimaliseren op een zoekwoord waar niemand naar zoekt gaat weinig opleveren, terwijl er op hele populaire zoekwoorden veel meer concurrentie zit. Ook de zoekintentie die bij een zoekwoord hoort is erg belangrijk. Het bepalen van de juiste zoekwoorden doe je door middel van een zoekwoordenonderzoek

Long tail zoekwoorden

Voor websites die nog niet zoveel autoriteit hebben is het focussen op long tail zoekwoorden een aanrader. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit meerdere woorden en waar een relatief laag zoekvolume op zit. Het voordeel van dit soort zoekwoorden is dat de concurrentie vaak laag is en dat ze meestal al ver in de funnel zitten.  

Een voorbeeld: er zijn veel minder mensen die zoeken naar het zoekwoord b2b online marketing bureau dan naar online marketing. Maar de mensen die ernaar zoeken weten al wel precies wat ze willen en leveren dus gauwer een conversie op. Dit terwijl mensen die zoeken naar online marketing misschien wel alleen op zoek zijn naar informatie.

keywords online marketing  

Vergeet ook niet om synoniemen van de zoekwoorden waarop je gevonden wilt worden te verwerken in je tekst. Google wordt namelijk steeds slimmer en is steeds beter in staat om de context van bepaalde stukken tekst te begrijpen. Dit betekent ook dat je de zoekwoorden waar je op wilt ranken nooit helemaal exact in de tekst hoeft te verwerken. Wil je bijvoorbeeld ranken op online marketing Groningen, schrijf dan niet ‘Ben je op zoek naar online marketing Groningen?’ maar gewoon ‘Ben je op zoek naar online marketing in Groningen?’ 

Zoekintentie

Bij het schrijven van een SEO-tekst is het van groot belang om je tekst te richten op een bepaalde zoekintentie. Als je bezig bent met een zoekwoordenonderzoek is het daarom essentieel om bij ieder zoekwoord vast te stellen wat de bijbehorende zoekintentie is. Vraag jezelf dus af wat het uiteindelijke doel is van de mensen die een bepaald zoekwoord intypen. Zijn ze op zoek naar informatie of willen ze juist een product kopen?  

Hierbij is het slim om de zoekresultatenpagina's altijd goed te bestuderen. Voorbeeld: als je Googelt op bank groningen, dan zie je alleen maar meubelwinkels naar voren komen. Voor de lokale kredietinstelling heeft het dus niet zoveel zin om op dit zoekwoord bovenaan proberen te komen. Kennelijk zijn mensen die dit zoekwoord gebruiken voornamelijk op zoek naar een nieuw meubelstuk.

bank groningen

Stap #3. Maak een outline

Voor je begint met schrijven is het handig om goed research te doen en een outline te maken van wat je wilt schrijven. Door middel van bullet points kun je een handig overzicht maken van hoe de tekst eruit moet komen te zien en wordt het schrijven gemakkelijker. 

Heb je wat extra inspiratie nodig? Dan kan een AI-tool als ChatGPT je helpen om een goede opbouw te verzinnen voor je tekst. Door ChatGPT slim in te zetten kun je flink wat tijd besparen. 

Stap #4. Gebruik een duidelijke en pakkende titel

Nu kun je beginnen met het daadwerkelijk schrijven van de tekst. Kies allereerst voor een duidelijke en pakkende titel met daarin het belangrijkste zoekwoord (het liefst vooraan). Maak deze op als een H1 kop. Een goed geoptimaliseerde titel is een essentieel element van een goede SEO-tekst. 

Stap #5. Voldoe in de eerste alinea meteen aan de behoefte van de bezoeker

Lezers zijn over het algemeen lui, zeker op het internet. Daarom is het belangrijk dat je in een tekst meteen de bezoeker laat weten dat hij goed zit, zodat hij niet direct weer weg klikt. Dit doe je bijvoorbeeld door het belangrijkste zoekwoord te gebruiken in de eerste alinea.   

Een handige schrijftactiek voor de eerste alinea is de APP-structuur. APP staat voor Agree, Promise, Preview.  

Een simpel voorbeeld: Ben je net gestart met je eigen bedrijf, dan is het vaak lastig om op het internet goed vindbaar te zijn. Een goede online marketing partner helpt om jouw bedrijf online op de kaart zetten. In dit artikel lees je hoe TriplePro jou kan helpen om online succesvol te worden

Stap #6. Verwerk op de juiste manier zoekwoorden in de tekst

Vroeger was ‘zoekwoorddichtheid’ echt een ding binnen de SEO. Stopte je je tekst vol met zoekwoorden, dan wist je zeker dat hij hoog ging ranken. Tegenwoordig is Google slimmer, maar nog steeds is een juist gebruik van zoekwoorden belangrijk.   

Verwerk de belangrijkste zoekterm in de titel, een aantal van de kopjes, de eerste en laatste alinea, en nog een paar keer in de tekst.   

Gebruik de zoekterm alleen niet té vaak. Dit kan onnatuurlijk overkomen in de ogen van Google. Gebruik daarom ook synoniemen en gerelateerde woorden. Google is slim genoeg om dat te begrijpen.   

Weet je niet zeker hoe vaak je een zoekwoord kunt gebruiken in de tekst, houd dan een zoekwoorddichtheid aan van tussen de 1,5 en 3%. 

Stap #7. Gebruik tussenkopjes met duidelijke beloftes 

Gebruik altijd korte alinea’s die af en toe gescheiden worden door tussenkopjes. Dit houdt de tekst leesbaar. Deze tussenkopjes geef je een H2 of H3 tag mee.   

Het is belangrijk om in de tussenkopjes een duidelijke belofte te stoppen. Zo weet de lezer wat hij kan verwachten in de erop volgende alinea. Bovendien maakt het hem of haar nieuwsgierig om verder te lezen. 

Enkele andere tips om je SEO-tekst leesbaar te houden: 

Stap #8. Gebruik de juiste lengte

Over het algemeen geldt: hoe langer de tekst op een pagina, hoe groter de kans dat hij hoog scoort in Google. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat Google enorm houdt van lange content. Zo heeft volgens een onderzoek van Backlinko de top 10 pagina's voor de meeste zoekwoorden een gemiddelde lengte van bijna 1.500 woorden.

backlinko aantal woorden

Dit geldt echter vooral voor meer informatieve teksten. Teksten voor webshops zijn weer een beetje anders, omdat op webshoppagina’s de producten eigenlijk belangrijker zijn dan de tekst. Ellenlange teksten zijn hier dus niet per se nodig.   

Voor een SEO-tekst raden wij een minimale lengte aan van 350 woorden. Schrijf je echter een tekst voor een zoekwoord waar veel concurrentie op zit, dan is het slim om de tekst langer te maken. Het belangrijkste is om goed te kijken naar hoe de teksten van je concurrenten in elkaar zitten. Schrijven zij een informatief artikel inclusief stappenplan van 1.000 woorden, dan moet jij dat ook gaan doen – maar dan wel nog beter! 

Stap #9. Eindig je tekst met een call-to-action

Achter iedere SEO-tekst zit een doel. Vaak moet hij ervoor zorgen dat de lezers een bepaalde handeling uit te voeren, zoals een product kopen. Sluit je tekst dus af met een call-to-action, bijvoorbeeld in de vorm van een button. Hiermee kun je mensen overtuigen om bijvoorbeeld:  

Stap #10. Voldoe aan de E-E-A-T richtlijnen

Tot nu toe hebben we het vooral gehad over hoe je een SEO-tekst schrijft. Het is echter ook belangrijk wát je schrijft. Anno 2023 is het essentieel dat jouw teksten bijdragen aan zogenaamde ‘helpful content.’ Dit kun je bereiken door te voldoen aan de Google-richtlijnen op het gebied van E-E-A-T. Dit staat voor: 

Stap #11. Maak gebruik van interne links in de tekst

Google gebruikt de interne linkstructuur van je website om de hiërarchie binnen je website te bepalen. Over het algemeen geldt: hoe meer interne links er naar een pagina verwijzen, hoe belangrijker die pagina in de ogen van Google is en hoe makkelijker hij zal ranken. Bovendien helpen interne links je bezoekers te navigeren over je website en geven ze ‘link juice’ door. 

Maak in elke tekst dus slim gebruik van enkele interne links. Laat ze bij voorkeur verwijzen naar zogenaamde ‘money-pages,’ belangrijke pagina’s op je website die jou geld moeten opleveren. Vergeet ook niet om vanaf andere pagina's links toe te voegen naar je nieuwe content. 

Stap #12. Maak gebruik van externe links in de tekst

Huh, externe links? Jazeker, ook het verwerken van externe links in je SEO-tekst voegt waarde toe. Er wordt vaak gedacht dat externe links juist SEO-waarde weggeven aan andere sites, maar niets is minder waar. Je maakt je content juist extra waardevol als je jouw beweringen onderbouwt met bronnen en je bezoekers extra interessante informatie geeft. Pas dan ben je echt aan het bouwen aan ‘helpful content’. 

Stap #13. Optimaliseer je SEO-titel en meta-omschrijving

Heb je de SEO-tekst eenmaal gepubliceerd, dan ben je er nog niet. Het is namelijk ook essentieel om je SEO-titel en meta-omschrijving te optimaliseren. Samen met de URL van je pagina vormen deze de Google snippet en bepalen ze hoe jouw zoekresultaat eruitziet.

google snippet

De SEO-titel heeft een directe invloed op de ranking van je pagina. De meta-omschrijving heeft geen directe invloed op de ranking in de zoekresultaten, maar heeft wel een grote invloed op de click through rate (CTR), de mate waarin er op je website wordt geklikt. En de CTR is dan weer wel een ranking factor. Overigens is de SEO-titel ook erg belangrijk voor je CTR. 

Een goede SEO-titel: 

Een goede meta-omschrijving: 

Stap #14. Breng je SEO-tekst onder de aandacht

Een goede SEO-tekst zal vaak vanzelf goed gaan ranken. Maar het is wel slim om hem een handje te helpen en te zorgen voor een goede promotie. Dit kun je bijvoorbeeld doen door: 

Wij helpen je graag met het schrijven van goede SEO-teksten

Heb je nog vragen over hoe je een goede SEO-tekst maakt? Of wil je het schrijven van SEO-teksten bij ons uitbesteden? Onze copywriters en SEO-specialisten nemen je het werk graag uit handen. Neem gerust eens contact met ons op!

Contact opnemen

 

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact