klantenvertellentpom 8,8 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

Wat is duplicate content?

Duplicate content, is letterlijk vertaald dubbele content. Er is sprake van duplicate content als meerdere pagina’s nagenoeg dezelfde inhoud hebben. Dit kan zijn als je teksten kopieert van een andere website, maar het kan ook binnen je eigen website optreden. Dubbele content wordt door Google niet gewaardeerd, dat kan dus de reden zijn waarom een bepaalde pagina niet goed rankt. Google hecht waarde aan de originele bron en zal de originele bron tonen bonen een website met duplicate content.

Duplicate content binnen je eigen website

Als een website technisch niet goed is ingesteld, dan kan duplicate content een veel voorkomend probleem zijn. Zo is het mogelijk dat van elke pagina een printpagina beschikbaar is voor de zoekmachine, dan is er sprake content die op twee URL’s staat. Dubbele content dus.

Ook slecht gebouwde webshops hebben hier veel negatieve ervaringen mee. De producten worden namelijk op meerdere URL’s getoond en zijn via meerdere paden aan te roepen. Ook als er wordt gefilterd veranderd de content niet.

Beiden gevallen zijn op te lossen door een Canonical tag te gebruiken voor de pagina die je graag wilt laten indexeren in Google. Je geeft hiermee direct de voorkeur van de pagina aan en dat je de andere pagina’s met dezelfde inhoud blokkeert voor de zoekmachine.

Resultaat: een technisch goede oplossing en betere posities in Google.

Duplicate content tussen meerdere websites

Dit betekent dat er op meerdere website (ongeveer) dezelfde inhoud staat. Voorbeelden hiervan zijn:

ANP/Persberichten:

Hier is niets aan de hand.

Webshops:

De leveranciersbeschrijvingen van producten zijn de originele bron. Uiteraard is het mogelijk om te ranken voor die producten, maar wil goed zichtbaar zijn in de zoekmachine? Schrijf dan altijd je eigen beschrijving van de producten.

Plagiaat:

Google kijkt naar de originele bron, maar dat geeft jou niet de garantie dat als jij de originele bron bent, dat Google dat ook zo ziet. Als er plagiaat wordt gepleegd en er één of meerdere teksten zijn gekopieerd dan kun je dat als websiteeigenaar melden bij Google. Google bekijkt iedere melding die via het spam report binnenkomt.

Is het erg? Krijg je een penalty voor duplicate content?

Er bestaan veel geruchten omtrent duplicate content. Een die wij veel horen is dat je een penalty van Google krijgt. Nu kan het inderdaad op een penalty lijken, omdat je website niet scoort op de beoogde zoektermen of zelfs wegzakt in de zoekmachine. Dit is omdat Google unieke content prefereert en beloont, niet omdat jouw site een penalty heeft gekregen. Voor een effectieve internetstrategie schrijf je dus unieke content.

Unieke content maken

Als je unieke content maakt, dan spits je je beter toe op jouw doelgroep, lever je een beter product en geef je beter antwoorden op de vragen waarmee je bezoeker zit. En ja het kost meer tijd, maar op de lange termijn levert het je wel veel meer op. En als je unieke content maakt, dan hoef je je ook nooit druk te maken over duplicate content natuurlijk.

Lees meer over copywriting

Duplicate content test:

Benieuwd of je zelf duplicate content heb op je website? Of denk je dat andere websites jouw content kopiëren? Duplicate content is gelukkig eenvoudig te checken en op te sporen

#1: De eerste tool die je kunt gebruiken is Google zelf. Kopieer een stuk van je tekst naar Google om te kijken welke zoekresultaten dezelfde content hebben als jouw website.

#2: Daarnaast zijn er twee online tools die je kunt gebruiken: Copyscape en Siteliner. Hier kun je de URL van jouw pagina invoeren om te kijken in hoeverre de content een match heeft met andere content op in het internet.

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact