klantenvertellentpom 9,1 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

Wat is semantisch zoeken?

Antwoorden geven in plaats van resultaten

Semantisch zoeken in Google, wat is dat eigenlijk? Deze vraag zien we de laatste tijd steeds vaker voorbij komen. Semantiek betekent de wetenschap die zich bezighoudt met de betekenis van symbolen en in het bijzonder van taal, aldus de Nederlandse encyclopedie. Dit wil zeggen dat Google woorden een betekenis wil geven.

Hoe werkt dat precies?

Wanneer je nu zoekt op ‘rode Peugeot 208’ dan kijkt Google naar de woorden en scant pagina’s op het web met betrekking tot deze woorden. Er wordt verder niet gekeken naar de betekenis. Er wordt dus wel verbanden gelegd tussen de woorden, maar geen betekenissen.

Met semantisch zoeken wil Google deze woorden een betekenis meegeven. Hierdoor weet Google dat je met ‘rode’ een kleur bedoelt en met ‘Peugeot’ een auto en ‘208’ het type. Hierdoor kan Google nog beter antwoord geven op de vraag die iemand heeft.

Een zoekmachine die antwoorden geeft i.p.v. resultaten

Met semantisch zoeken wil Google een zoeksysteem introduceren die antwoord geeft op vragen, in plaats van resultaten te geven op een zoekterm. Een mooi voorbeeld hiervan is de koning van Monaco. Wanneer je in Google zoekt naar ‘Wie is de koning van Nederland’ krijg je resultaten te zien, waar deze zoekwoorden in terug komen.

 

Wanneer je de volgende zoekterm gebruikt: ‘Wie is koning van Monaco’ krijg je direct antwoord op je vraag. Google weet dat je op zoekt bent naar de Koning van Monaco en geeft hier direct antwoord. In plaats van alleen de zoekterm, weet hij dus de betekenis achter deze woorden.

 

Hoe ver is Google met semantisch zoeken?

Google wil in de toekomst helemaal overgaan naar semantisch zoeken. Het duurt echter nog wel een aantal jaren voordat dit helemaal geïntegreerd is. In Nederland kan je een betekenis meegeven aan de volgende inhoudstypen:

Hoe je dit kan toepassen lees je binnenkort in het artikel over rich snippets.

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact