klantenvertellentpom 9,1 hele ster hele ster hele ster hele ster halve ster 140 REVIEWS
Ontvang nu je gratis groeiscan!
  • Full-service marketing bureau sinds 2008
  • Premier partner Google & Facebook partner
  • Fonk 150 best agencies 2022
  • Partner in groei, samen succesvoller

Het effect van social media op de Google ranking van je website?

Wat weten wij over social signals?

Over het effect van social media op de Google ranking van je website zijn vele discussies ontstaan tussen verschillende online marketeers. Deze discussie duurt al jaren en hier kwamen verschillende signalen vandaan. De één zegt dat het niet kan, omdat het geen follow-up heeft. Zelfs Google heeft meerdere malen ontkend dat social media een effect heeft op de Google ranking van je website. Toch blijkt het echt werkelijk effect te hebben. Meerdere online bedrijven zijn gaan testen of er een effect is ontstaan, wanneer zij pagina’s koppelen aan hun social media activiteiten en zij kwamen tot de conclusie dat het werkt.

Contact opnemen

Wat weten wij over social signals?

Over het effect van social media op de Google ranking van je website zijn vele discussies ontstaan tussen verschillende online marketeers. Deze discussie duurt al jaren en hier kwamen verschillende signalen vandaan. De één zegt dat het niet kan, omdat het geen follow-up heeft. Zelfs Google heeft meerdere malen ontkend dat social media een effect heeft op de Google ranking van je website. Toch blijkt het echt werkelijk effect te hebben. Meerdere online bedrijven zijn gaan testen of er een effect is ontstaan, wanneer zij pagina's koppelen aan hun social media activiteiten en zij kwamen tot de conclusie dat het werkt.

Stap 1: Social media pagina inrichten

Als bedrijf heb je een identiteit die jij hebt bepaald om ervoor te zorgen dat jouw doelgroep jouw bedrijf leuk vindt. Heb je dat niet? Zoek dan eerst uit hoe jouw doelgroep jouw bedrijf leuk en interessant gaat vinden. Jouw doelgroep moet een goed gevoel krijgen bij het zien van jouw social media pagina, zodat zij deze pagina willen blijven bezoeken.

Stap 2: Gebruikers met een hoge autoriteit herkennen

Gebruikers met een hoge autoriteit kan je herkennen aan gebruikers die actief zijn op social media. Actief zijn op social media houdt in:

  1. Dat deze gebruikers zelf veel vrienden hebben.
  2. Veel onderwerpen liken.o Veel reacties geven op posts.
  3. Zelf veel berichten plaatsen en/of delen.
  4. Ervoor zorgen dat hun berichten vaak gedeeld of geliked worden.

Veel reacties op de berichten helpt ook mee met een stijging van de autoriteit van de gebruiker. Naast actief gebruik is de dichtheid van de relatie van de persoon ook van belang. Heb jij een bedrijf dat voetballen verkoopt? Dan wil jij graag dat Arjen Robben en/of de voorzitter van de lokale voetbalclub jouw pagina komt bezoeken en liken.

Stap 3: Gebruikers aantrekken en behouden

Nu jij weet hoe je een gebruiker met autoriteit kan herkennen, is het de kunst om hen jouw berichten te laten lezen. Dit kan alleen als jij ervoor zorgt dat jouw doelgroep jouw berichten interessant en leuk vindt. Natuurlijk moet jij wel eerst een aantal berichten posten op jouw social media pagina, zodat de nieuwe bezoekers wel wat kunnen zien en lezen. Bij het posten van berichten is het van belang dat jij in je gedachten houdt: 'Wat heeft de lezer hieraan'? In combinatie met de identiteit van jouw bedrijf, het belang voor de lezer, relevante en interessante informatie over het onderwerp, zal jij je bezoeker terug laten keren naar jouw social media pagina. Dit is de kern om bezoekers te krijgen en te behouden. Naast deze kern zijn er meerdere manieren om bezoekers te trekken en te behouden. Voorbeelden hiervan zijn social media adverteren en win-acties.

Stap 4: Bezoekers naar je website trekken

De berichten die jij post op jouw social media pagina hebben een onderbouwende pagina nodig op jouw website. De onderbouwende pagina op jouw website moet aan dezelfde criteria voldoen als de berichten die jij op jouw social media pagina zet. Het bericht op jouw social media pagina is eigenlijk een inleidend stuk van de pagina op je website. De lezer van jouw bericht moet zo geïnteresseerd zijn in het inleidende verhaal, dat hij doorklikt naar je website. Op je website is het vervolgens de kunst om de bezoeker te behouden, ervoor te zorgen dat hij meerdere pagina's bezoekt en zelfs overgaat tot actie.

Waarom stijgt jouw website in de Google ranking door deze stappen te volgen?

De kern van het stijgen in de Google ranking is relevante bezoekers aantrekken, deze een langere tijd behouden op je website en ervoor zorgen dat zij meerdere pagina's bezoeken op je website. Naast deze kern moet je ook link builden met andere websites die een hoge domeinwaarde hebben en gerelateerd zijn aan je website. Nu jij door social media links plaatst die naar je website toe verwijzen, heb je extra links gecreëerd voor jouw website. Het voordeel hiervan is dat jij bezoekers naar jouw website trekt, die interesse hebben in het onderwerp van jouw website. Wanneer een persoon interesse heeft in de informatie die hij vindt, is hij sneller geneigd om meer te lezen over het onderwerp, die toevallig dan op jouw website te vinden is.

Checklist stijging Google ranking

1: Meer vertoningen

2: Meer bezoekers

3: Meer relevante bezoekers

4: Meer autoritaire bezoekers

5: Meer links

6. Tijd van het bezoek aan de website stijgt

7. Bezoeker bezoekt meerdere pagina's (CTR)

Vergeet niet dat er meerdere factoren spelen die de jouw Google ranking beïnvloeden. Voor meer informatie over de factoren die jouw Google ranking beïnvloeden klik hieronder op één van de onderwerpen.

Contact opnemen

Wil jij meer omzet,
naamsbekendheid en klanten?

 

Gratis groeiscan

 

contact